Vakantie 3

Wie de mooie omgeving van de Weerribben Wieden, en dus ook de Beulakerwijde waar Camping De Ronduite (Bakker) aan ligt, eens vanaf het water wil ervaren kan gebruik maken van de EcoWaterLiner.

De EcoWaterLiner heeft twee boten die zeven dagen per week varen van Giethoorn en Blokzijl naar het bezoekerscentrum van Natuurmonumenten in Sint Jansklooster en weer terug. In combinatie met het nieuwe WandelNetwerk dat op 24 juni 2013 is geopend, kunt u een prachtige fiets- of wandelroute plannen en binnen 1 dag meerdere pittorekse plaatsen binnen WaterReijk aandoen, zoals bv. Giethoorn, Sint Jansklooster en Blokzijl. Wij verwelkomen u graag en wensen u alvast veel vaarplezier!

De camping: http://www.deronduite.nl/
Fietsen http://www.route.nl/fietsroutes/114904/
EcoWaterLiner https://www.natuurmonumenten.nl/ecowaterliner

20 augustus 2015 was het dan zover... De zo lang naar uitgekeken tocht over de Beulakerwijde. 's Ochtends was het een beetje mistig maar het beloofde die dag schitterend weer te worden. We parkeerden we de auto bij het bezoekerscentrum De Wieden, vlakbij St. Jansklooster. Daar moesten we even wachten op de boot, die in Blokzijl aan zijn route begonnen was. De tocht naar Giethoorn duurde ruim een uur. Uiteraard heb ik foto's van Ronduite genomen, wel van enige afstand zoals hieronder te zien is, maar als je goed kijkt is de hefbrug net zichtbaar. (Klik op de foto voor een vergroting)

Op het kaartje hieronder zie je de vaarroute die we volgden van punt 2 naar punt 3. Het schijnt trouwens dat tocht tussen Blokzijl en St. Jansklooster een mooiere vaarroute is, op het kaartje kun je dat ook wel zien, maar dat doen we dan volgend jaar misschien wel.

In Giethoorn hebben we natuurlijk de stereotype tourist uitgehangen, compleet met fotocamera om de nek en voldoende eigen voorraad drinken frisdrank meezeulend. Nadat we de nodige bezienswaardigheden bekeken hadden, en we wat gegeten en gedronken hadden bij Smit's paviljoen zijn we op ons gemak teruggelopen naar de bushalte tegenover restaurant 't Zwaantje.

('t Zwaantje wordt ook genoemd in het Bob Evers avontuur Kabaal om een varkensleren koffer. Een passage uit die pocket: ...Na Giethoorn loopt de weg langs een water, dat rechts van de weg blijft. Het duurde niet lang, of de jongens kwamen bij een kruispunt, waar de weg van links komt en een water van rechts. Het water rechts voert naar het dorpje Dwarsgracht. Links, bij de wegkruising, staat een groot hotel met een witte gevel)

Hieronder een foto genomen bij de bushalte, gefotografeerd in tegengestelde, noordelijke richting. 't Zwaantje ligt dan rechts, het water naar Dwarsgracht links, beiden net niet in beeld.

Op dat punt zijn we op de bus gestapt, die bracht ons met de kortste omweg terug naar St. Jansklooster. In Zwartsluis moesten we overstappen op de bus naar Emmeloord. Even later reden we dwars door het kleine dorpje St. Jansklooster, en bij halte Flevoweg stapten we uit. Na even lopen waren we weer terug bij de auto op de parkeerplaats van bezoekerscentrum De Wieden, het startpunt van deze dag. Zie kaartje hieronder.

De kaartjes.

(Kaarten bron Google Maps)