Studio

Het illegaal zenden in de 3 meter band was inmiddels een van mijn grootste hobby's geworden. (Nederlandstalige) muziekprogramma's daar deed ik niet aan, maar wel aan knutselen, duplexen met collega stations uit de buurt en verbindingen maken met stations die verder weg lagen. Het doel was daarbij altijd om bromvrij en met een goede geluidskwaliteit 'aan de band' te zitten.

Je slaapkamer werd omgebouwd tot 'studio'. In het midden van je bureau stond een mengpaneel, meestal een Monacor, een Alecto of een Phonic. Daarop aangesloten één of twee draaitafels, een tuner, een cassettedeck en een elektret microfoon met plofkap. Het plofkapje was een uitgeholde soft-tennisbal, en de microfoon werd aan zo'n met veren verstelbare Hema bureaulamphouder gemonteerd waar de lamp vanaf gesloopt was. Om jezelf te beluisteren hing er meestal een Sennheiser koptelefoon over de stoel.

ElectretAlecto Pro 33

De muziek draaiden we van cassettebandjes, voornamelijk Pop- en Discomuziek opgenomen van de Top 40 of van Pniël singeltjes. Italo of Reggae was in die tijd ook 'in' bij bepaalde personen, dat hoorde je bij dat station natuurlijk terug. Vrijwel elke etherpiraat gebruikte tapes van KRO's And The Beat Goes On en uiteraard opnames van Ferry Maat's Soul Show, zoals dit stukje mix.

Van sommige piraten kon je aan de volgorde van de nummers horen dat ze dezelfde Soulshow aflevering opgenomen hadden als jezelf.

Muziek van Change, de SOS Band, Imagination en de BB&Q Band was ook wel relaxed, evenals Love Games van Level 42. Allemaal stoere piratenmuziek, zeker als je de 12 inch versies had.

Voor het DX-en werd synthesizer muziek gedraaid, vaak van Jean Michel Jarre. Equinoxe V en Oxygene IV waren bekende nummers. Het voelde met dat soort muziek altijd alsof je veel verder kwam met je zender!

Toen de CD speler op de markt kwam had ik een Sony CDP-30 gekocht bij V&D. Ik heb daarna een aardig aantal Arcade verzamel cd's bij elkaar gespaard, Dance Classics, Turn Up The Bass en Golden Love Songs.