27Mc antenne

Ik was benieuwd hoeveel activiteit er in deze tijd nog is op de 27Mc. Op zolder heb ik nog een 27 Mc bakkie liggen, een Maxon MX1000. Een antenne voor de 27Mc heb ik niet meer, die zal ik dus moeten maken.

Daarom heb ik een Inverted-V antenne voor de 11 meterband in elkaar gezet. Zo'n antenne is eenvoudig te maken van wat stukken installatiedraad.

Op Internet had ik inmiddels gevonden hoe je de lengte van zo'n antenne kunt berekenen. Lijkt als twee druppels water op mijn allereerste open dipool voor de 3 meter band.
De golflengte is 300 : 27,2 = 11,03 meter. Een 'been' van de antenne is 11,03 : 4 = 2,76 meter. En dit maal 0,95 maakt 2,61 meter per 'been'. Via een balun de coax eraan solderen en ophangen.

   

De balun dient voor de aanpassing in van de symetrische dipool naar de a-symetrische coaxkabel. Oftewel van balanced naar unbalanced. Zo'n balun dient te voorkomen dat de de afscherming van de coax mee gaat stralen, wat natuurlijk niet de bedoeling is. De antenne is hopelijk al ca. 50 Ohm, dus de balun hoeft de impedantie niet aan te passen, een 1:1 balun volstaat hier. De balun (mantelstroomfilter in dit geval) die ik gemaakt heb bestaat uit 8 windingen coax, samengebonden bij het voedingspunt.

Nou, proberen maar. In eerste instantie was de SWR wat aan de hoge kant, namelijk 1 : 3.
Op lage kanalen (=grotere golflengte) was de SWR beter, de antenne is dus te lang.

 

Gelukkig had ik de draad wat langer genomen, na afknippen van een paar centimeter is de SWR nu goed.

Dat is beter, 1 op 1.2. Hierna heb ik nog wat bijgeknipt, de meter komt nu nauwelijks meer uit de hoek.

En de activiteit? Die is er nog wel, ik heb ca 10 stations ontvangen. Ik heb nog een paar keer 'breekie breekie' geroepen, maar ik kwam bij die stations waarschijnlijk niet binnen. Verder deze avond veel Italianen ontvangen, die soms 2 tot 3 ledjes (S9) binnenkwamen. Ook kerkdiensten waren te ontvangen, uit de UK of Ireland denk ik.

  
SET                                                SWR
  

Bert, 14-05-2010

Categorie pagina: 

Reacties

Hmm....probeerde je tussen

Hmm....probeerde je tussen die Italianen te komen? Zekers een illegaal bakkie. Ik zit er zelf ook wel eens over te denken om weer zo'n 27 mc ding op de kop te tikken via marktplaats. Maar ik ben bang dat je hem maar een paar keer gebruikt en dan de boel weer afdankt.....of ik moet er mee in Doetinchem kunnen komen natuurlijk (en dan bedoel ik niet hem mee in de auto naar Doetinchem.

Yeah een echte GPA 27 ½

Yeah een echte GPA 27 ½
Heb ik ook nog gehad, met dikke coax eraan.
 

Nee niets illegaal hoor...

Nee niets illegaal hoor... Een legaal 40 kanalen bakkie met 4 Watt uitgansvermogen. Volgens mij heeft tegenwoordig vrijwel iedereen >30 Watt, daarom hoor ik hun wel, maar kom zelf nergens binnen. En, €200 is wel ruim ƒ440. Toch geef je nu makkelijker 200 Euro uit dan dat je toen 440 gulden uitgaf. Hadden we toen maar niet zoveel vergokt, dan hadden we dat allemaal kunnen kopen. Als ik een nieuw bakkie zou kopen dan zou ik gaan voor een Magnum 257. FM AM SSB modulatie. 12W AM, 30W FM en 30W SSB. Frequentiebereik van 25,165 MHz tot 29.695 MHz. En dat voor 'slechts' €229

Vandaag de draadantenne

Vandaag de draadantenne gemaakt op de de wijze zo u dat ook hebt gedaan, met een klein beetje afknippen gepiekt.
27 mc getest, swr: kanaal 1 - 3 streepjes los. kanaal 40- meter komt niet los.

geplaatst aan de antennemast 1 draad recht omhoog, vanaf de connector de andere draad(massa kant) 45 graden zo ongeveer op de andere draad gezien, langs de schutting. stations op 20 km afstand komen prima door. nu is het zo dat ik landelijk woon, van gebouwen ed. rondom is geen sprake
het werkt perfect voor wat het is.
de 5/8ste op de top is geen vergelijk , maar daar gaat het mij niet om. het is leuk om iets te proberen... test geslaagd
Mvg Rene

Rene, mooi dat het werkt. En

Rene, mooi dat het werkt. En super is het allemaal niet maar daar gaat het ook niet altijd om hè! Ik heb je reactie vanuit het gastenboek verplaatst naar het artikel.