Problemen

Een beginnend station had zijn zender meestal los op tafel of op de grond liggen. Veel voorkomende problemen waren dan ook dikke brom en hoogfrequent inslag.

Ook frequentieverloop was vervelend, dit trad op wanneer de antenne bewoog of wanneer je met je hand te dicht bij je zender kwam.

TEKO kastje Onderdelen

In de Free Radio Magazine lazen we dat je een zender in een HF-dicht kastje moest bouwen. Op dat kastje moet natuurlijk een schakelaar, een ledje, een potmeter voor de frequentie, een SO259 connector voor naar de antenne, en een audio connector. Plus de noodzakelijke M4 boutjes, moertjes en afstandsbusjes, een tussenkabeltje voor je swr meter, wat extra elco's tegen de brom. Een zaterdagmiddag op de fiets naar van Essen, of na schooltijd even langs Geldhof of van Schoor maakte je dan weer wat tientjes armer.

Hier deed Van Essen de onderdelen in HF blikje Na verloop van tijd had je wel eens wat over...

Omdat de MRF237 van een Stentor toch meestal stuk ging (en ook door de angst om met de volle 3 á 5 Watt storing te veroorzaken) zaagden we ook wel de print van een Stentor doormidden, zodat je alleen nog maar de oscillator met buffertrap, of soms zelfs alleen de oscillator overhield. Zo'n oscillator bouwden we dan in een kastje met een 9 volt batterijtje erin en een telescoop antenne er bovenop, en we konden over ruim 1 km redelijk probleemloos en storingsvrij met elkaar duplexen. Een gewone transistorradio in de andere hoek van de slaapkamer werd gebruikt voor ontvangst van het tegenstation.

Transistorradio