Reünie 2013, win een zender!

Voor de reünie is een prijsvraag uitgeschreven. Daarbij kun je natuurlijk een prijs winnen! De vragen zijn etherpiraat- en Twello gerelateerd, dus voor de meeste reünisten zal het beantwoorden van de vragen niet zo'n probleem zijn. De prijsuitreiking zal op de reünie plaatsvinden. Graaf diep in je geheugen en doe mee!

Wat je kunt winnen is een FM zender, uitgevoerd met een electret microfoon, varicap afstemming (via instelpotmeter), loopt van ca. 95-102MHz. De hoofdprijs is een gebouwd en getest exemplaar, de troostprijs is een bouwpakket.

Zoek alvast een 9 Volt batterijtje op, download hier de opgaven, vul in en neem mee naar de reünie.


Bij meerdere winnaars wordt er geloot. Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd.

ps: Zorg dat je de hoofdprijs wint en niet de troostprijs, want ik heb nu twee exemplaren gebouwd en bij allebei ontbrak er een condensatortje.

7-5-2013

Reacties

Mocht je niet winnen dan kun

Als je niet wint dan kun je hem altijd nog zelf kopen bij Baco Army Goods
Voor €3,95 kon ik dit niet laten liggen. Er ontbrak wel een condensatortje, maar die had ik gelukkig zelf nog liggen.
cool

beste Bert,

beste Bert,
ik heb vandaag ook een setje fm zender van baco ineen gesoldeerd.
ik vind hem nergens op mijn radio..
heb jij toffe tips? (gezien jij blijkbaar een werkend exemplaar hebt...)
tot horens?
groetjes, jan.

Heb jij wel alle onderdelen

Heb jij wel alle onderdelen dan? Bij mij ontbrak er namelijk in alle pakketjes een condensator, ik dacht dat het C4 was. Die C had ik gelukkig zelf nog liggen. Verder staat er een foutje in het schema, C10 staat er twee keer in. Eentje bij de condensatormicrofoon en eentje bij de potmeter. Die bij de potmeter moet denk ik C9 zijn. Ik heb uiteindelijk de foto van de Baco site als leidraad gebruikt, dat ging bij mij sneller dan via het schema :)

dag Bert,

dag Bert,
ik had 2 setjes besteld bij baco. daarin ontbraken telkens C4 = 220p en er zaten in elke set 2x TR = BC170 in plaats van 2x TR = BC547.
wij hebben dan 1 set gebouwd met 2 transistoren BC170 (+ de condensator C4) zoals meegeleverd in de kit ; en 1 set met 2 transistoren BC547 (+ deC4) zoals in de parts list staat.
ik had voor mijn zoon een printschema uitgetekend, en we hebben bij het bouwen ook de foto van baco en de jouwe gebruikt. geen van beide zijn te horen ..
ik probeerde hier nog een foto ter vergelijking bij te voegen, maar dat lukt me niet.
groetjes, jan.

Beste Jan, ik denk dat ik je

Beste Jan, ik denk dat ik je niet verder kan helpen. Ik heb in de lf versterker ook twee keer de BC170 zitten, dat zal het probleem niet zijn. Heb je de draadbrug wel naar het midden van de spoel gemaakt en niet naar die aftakking een eindje uit het midden? Anders moet je de vraag eens stellen in het HF forum bij www.circuitsonline.net Daar kun je ook foto's toevoegen, hier kan dat inderdaad niet. Er is daar al een topic over dezelfde zender, klik hier om naar dat topic te gaan. Succes!

beste Bert,

beste Bert,
jep, de koppeling naar de spoel zit goed ...
toch bedankt !
groetjes, jan.