FM Zender BH1417F en RTL-SDR 1&3

FM Zender BH1417F, ontvangen met de RTL-SDR. De microfoon van de laptop staat ook nog aan en die hoor je helaas ook door de opnames heen, en het geluid is ook wat zacht, maar goed. Zoals je kunt zien duurt het even voordat de zender op de ingestelde frequentie van 107,5 MHz staat.

Onderstaande opname is zonder dat de microfoon van de notebook open staat.
Frequentiewissel van 107,5 MHz naar 88,5 MHz.

8-3-2014

Reacties

Moet je zien wat je allemaal

Moet je zien wat je allemaal kunt doen met een paar euries. Bestel op ebay en na een week of wat heb je een kristalgestuurde pll stereo fm zender en een breedband ontvanger waar je ook nog op kunt zien wat je ontvangt. Leuk om te zien. Groeten Adri.

Hallo,

Hallo,
Ik heb dit zendertje ook besteld en in elkaar geknutseld, het was al een jaar of 20 geleden dat ik mijn laatste zender bouwde dus was het solderen even een gepriegel. Goed; het apparaatje werkt en door de in de BH1417F ingebakken stereocoder klinkt het zowaar goed! Eén probleempje: het buffertje met de 9018 werkt niet. Het signaal reikt een meter of 10 ver en dat is het, terwijl een uitgangsvermogen van 100mw wordt belooft. Wat zijn jouw ervaringen qua uitgangsvermogen, meet jij wel de beloofde 0,1 watt?
Groet,
Bert

Ik meet helemaal geen output.

Ik meet geen output. Ik ga zo de multimeter van boven halen en de spanning op de collector van Q3 meten. Misschien maakt L1 geen goed contact, die wilde al slecht gesoldeerd worden.
Schema

Bert,

Bert,
Dat is heel goed mogelijk door de coating op het spoeldraad soldeert het slecht,ik heb met een mesje de coating verwijdert.
Ik heb ondertussen nog even gekeken naar mijn bouwwerkje en constateerde dat het eilandje waar L1 inzit los van de printbaan gekomen was en geen contact meer maakte (te warm gemaakt?) ,dit is nu verholpen. Signaal is een stuk beter en nu nagenoeg stereoruisvrij op een meter of 10,echter is nog altijd 0,0 uitgangsvermogen te meten. Ben ook nog even in de weer geweest met folietrimmers i.p.v. c25 en c32,maar dat gaf nauwelijks verbetering van signaal.
Geweldige site trouwens,leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die nog met zendertjes aan het klooien is :)

Groet,
Bert

Bij mij is een printbaan stuk

Bij mij is een printbaan stuk gegaan, ik denk door te lang bakken met de soldeerbout bij L1, een spoel van gelakt koperdraad. Ik had de isolatie er wel afgekrabt maar toch wilde deze spoel niet goed gesoldeerd worden. Dus geen spanning op Q3.

Onze berichten kruisten

Onze berichten kruisten elkaar.
Ben benieuwt of jij na reparatie wel die beloofde 0,1 watt eruit krijgt...,is natuurlijk mooi om een 4427/3866 aan te sturen.

Groet,
Bert

En Bert,heb jij die buffer

En Bert,heb jij die buffer wel aan de praat gekregen?
Wat zou er eventueel zelf achter de BH1417F te bouwen zijn qua buffer...,iets met de BF199....?

Groet,
Bertus

Ik ben er nog niet verder mee

Ik ben er nog niet verder mee gegaan. Mijn print is nu wel verkloot door te lang solderen op een plek, ik zal dus met losse draadjes moeten werken om het te repareren. Ik zal er binnenkort weer eens naar kijken. Krijg jij er al vermogen uit?

Nee,helemaal niks. Alles nog

Nee,helemaal niks. Alles nog een keer gecontroleerd maar niks kunnen vinden wat door mijn toedoen niet zal werken. Ik heb wel zitten denken....,die 78L05....,is de spanning niet te laag voor het buffertje?