Tips en trucs uit 'die goede oude tijd'

  • Wil je doffe modulatie op de 27Mc? Gebruik een Hosiden tafelmike.
  • Als je net je nieuwe rotor instaleert, zorg dan dat de coax-lus ruim genoeg is zodat 'ie kan draaien en niet te kort is zodat na een halve slag de coax-kabel breekt.
  • Heb je nog geen 27mc antenne voor je bakkie? Gebruik gewoon een stuk draad van een ouwe trafo als antenne. Hoe langer de draad, hoe beter.
  • De temperatuur van een transistor meet je met je vinger.
  • Als je bij het grofvuil een werkende draagbare TV vindt, ga dan niet op het stroomsnoer staan terwijl je met het apparaat naar de schuur loopt.
  • Is je antennekabel te kort? Gebruik een kroonsteentje.
  • Ben je net opgepakt door de RCD? Ga dan snel naar je kameraden die ergens in Twello aan het biljarten zijn, hebben zij ook wat om te lachen!
  • De buurt klaagt over storing: Zaag de eindtrap van je stentor er af.

Koelrib Stentor (Foto: Koelrib van een Stentor zender)

  • Denk je dat je opgepakt wordt tijdens de kerstuitzending 1985? Smeer hem met de zender onder de arm door de achterdeur.
  • Dipoolantenne maken: Twee stukken installatiedraad op een houten plank monteren, en de draden afknippen op de juiste lengte.
  • Ook op zolder moet je je antenne goed vastmaken met heel veel tuidraad.
  • Groene coaxkabel koop je niet in de winkel maar haal je gewoon van de bouw.
  • Een regelbare voeding nodig? Leen de transformator van de elektrische deken van je ouders.
  • Een regelbare hoogspanningsvoeding nodig voor je buizenzender? Leen de transformator van de elektrische deken van je ouders en plaats daar een tweede exemplaar achter die de spanning weer optransformeert.
  • Experimenteren met buizenzenders? Als je er niet bent, ontlaad dan de elco's voor het geval je moeder je studio (slaapkamer) komt stofzuigen.

QQE0312 (Foto: Buis QQE03-12)

  • Eén kanaal van je tuner versterker kapot? Soldeer in het apparaat de linker- en rechter luidsprekeruitgang door, en ruil het apparaat vervolgens in bij de plaatselijke hifi-zaak.
  • FM antenne hoger opstellen? Monteer hem in de top van een GPA 27½. Doe dit alleen met een dipooltje, en alleen als het niet waait.
  • Heb je een maxi-single van iemand geleend? Stop een oude, bekraste 12 inch in de hoes en geef die terug.
  • Even zomaar wat plaatjes draaien noem je een testuitzending.
  • Heb je nog geen FM antenne? Gebruik dan maar een Tv-antenne, en leg die op het balkon.
  • Tweedehands GPA 27½ antenne gekocht? Antenne niet demonteren, maar de complete antenne van 5½ meter lang met twee man op de fiets door het dorp vervoeren.
  • Heb je last van voedingsbrom? Gebruik enkele seriegeschakelde batterijen als voeding. Als de batterijen leeglopen zak je langzaam in frequentie, houd daar wel rekening mee.
  • Wil je je antennemast verlengen? Knoop met veel touw meerdere masten aan elkaar.

Verzilverd draad (Foto: Verzilverd koperdraad)

  • Meerdere zenders tegelijk ontvangen op één frequentie? Koop een cheap Akai tuner-versterker.
  • Mobiel op 3-meter? Een FM zender in de auto met een voorversterkt microfoontje eraan is erg leuk, maar schrik niet als je een toevallig passerende politieauto ziet.
  • Neem een FM babyfoon mee naar school voor het omroepen van berichten via de radio in de schoolkantine.
  • Staat de politie voor de deur? Snel de eindtransistor uit je zender solderen.
  • Zou de nieuwe Tandy gids al uit zijn? <link naar Tandy gids>
  • Geeft je zender te weinig hoge tonen weer? Gaat het stereo-ledje niet branden als je met een sleutelbos rammelt? Maak een 'Goed Geluid Plug' (pre-emphase).
  • Duurt het te lang voordat je soldeerbout warm is? Laat de Antex de hele dag aan staan.

Antex (Foto: Antex soldeerbout)

  • Verveel je je op zondag? Huur een VHS video en bekijk hem bij de PowerPlay.
  • Tv uitzendingen maken? Sluit een antenneversterker 'achterstevoren' aan tussen de uitgang van je videorecorder naar de Tv-antenne op het dak.
  • Vervoer je singeltjes in een kistje op de bagagedrager van je fiets, rijd dan niet te hard de stoeprand af, dit om te voorkomen dat de achterkant van het kistje afbreekt en de singeltjes op straat komen te liggen.
  • Vrijhouden 27Mc kanaal: In slaap vallen tijdens een gesprek met de microfoon ingedrukt (waar een elastiekje omheen zit)
  • Heb je zin in Pisang Ambon? Ga dan met Folkert mee op verjaardagsvisite bij iemand die je niet kent, en drink daar samen met de Powerstation een fles Pisang Ambon leeg die je in de kelderkast gevonden hebt.
  • Centrale antenne op je slaapkamer? Haal op een middag dat je ouders weg zijn 25 meter witte coax bij De Buyzer, en leg die dan door de woonkamer via de trap naar je slaapkamer. SCAI.
  • Gebruik geen te grote wielen voor je surfkar, het voorkomt dat de aanhanger neiging heeft tot kapseizen bij het nemen van een snelle scherpe bocht.
  • Als je je plasic kastje voor je zender aan de binnenkant wil beplakken met aluminiumfolie (om hf straling te voorkomen) gebruik dan niet het soort lijm waardoor je hele kastje zacht wordt.
  • Zet de bass niet op maximaal als je Tom Browne met Funkin' For Jamaica draait, dit om te voorkomen dat je een Svenska luidsprekerbox opblaast.
  • Geen zin om telkens de mike van je bakkie in te knijpen? Sluit een voetschakelaar aan op de vier polige microfoonstekker van je bak.
  • Yoko sound of Audio Sonic sound betekende dat je geluidskwaliteit niet zo best was.